publikacjePublikacje

Błąd jako klucz do rozwoju dziecka

Czy, założywszy, że błąd jest naturalną i nieodłączną częścią ludzkiego życia, możemy mówić o błędach popełnianych przez dzieci w kontekście rozwoju osobistego, budowania kompetencji i więzi społecznych? Raczej nie. Teoria samostanowienia w wychowaniu, nazywana również teorią determinacji, jako fundamentalne podejście w pedagogice podkreśla znaczenie rozwoju autonomii i samodzielności u dzieci. Zakłada, że proces rozwoju dziecka jest najefektywniejszy, gdy ma ono możliwość podejmowania własnych decyzji, wyznaczania celów oraz uczestniczenia w procesie uczenia się. W rozwój autonomii i samodzielności u dzieci wpisane jest również popełnianie błędów, dzięki którym dziecko ma szansę stać się odpowiedzialne, samodzielne i niezależne w przyszłości.

Dlaczego edukacja przyszłości ...

Jeśli widziałeś bajkę animowaną pod tytułem „Leonardo i potwór z Loch Ness”, prawdopodobnie już w pierwszych kadrach dwunastominutowego filmu zacząłeś się zastanawiać, kim lub czym jest ów potwór długi na 10, 20, 30, może 40 metrów, z wielkimi kłami, pazurami ostrymi jak szpady i czerwonymi, świdrującymi ślepiami jak u demona. Być może nawet pomyślałeś, że stosując zwykłą metodę polowania na potwory i tę bardziej zmyślną, magiczną, wypowiadaną choćby w formie zaklęcia Sala bum, sala bem, bądź nieruchomy jak pień, uda się go zatrzymać w stop-klatce, obejrzeć z każdej strony, zdefiniować, zbadać, oswoić…?

Jak powstaje syndrom oszusta

„Nie jestem wystarczająco dobry!”, „Ta nagroda to pomyłka!”, „Jestem tu przez przypadek. Nie zasługuję na to.”, „Nie mam dość doświadczenia, by to robić. Nie jestem do tego przygotowany.”, „Nic nie potrafię! Inni są lepsi, zdolniejsi.” Doświadczyliście kiedyś tej perspektywy? Znacie te komunikaty? Używaliście ich kiedyś w stosunku do siebie samych?

Zapraszam do zapoznania się z pełnym tekstem artykułu na stronie EduAkcji:

Pamięć i koncentracja uwagi

Związek pamięci z koncentracją uwagi w rozwoju poznawczym i procesie uczenia się jest racjonalny i kompatybilny. Obydwa elementy stanowią podstawę do zapoznania się z wiedzą i pozyskania nowych umiejętności. Dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, to właśnie pamięć jest kluczowym elementem efektywnego uczenia się i poznawania otaczającego świata, a towarzysząca jej koncentracja uwagi tajną bronią młodego człowieka pozwalającą na wyodrębnienie najistotniejszych informacji w procesie gromadzenia i selekcjonowania wiedzy o świecie.

Zapraszam do zapoznania się z pełnym tekstem artykułu na stronie EduAkcji:

Kreatywne myślenie w zawodzie nauczyciela

We współczesnym świecie konieczna jest elastyczność, umiejętność nieszablonowego myślenia i poszukiwania rozwiązań problemów, które mogą pojawić się każdego dnia – zarówno w obszarze zawodowym, jak i prywatnym? Co robić w sytuacji, gdy doświadczamy silnej grupy czynników blokujących, hamujących, ograniczających rozwój procesów twórczych? Co jest naszą siłą, tajną bronią, patentem na powodzenie?

MYŚLENIE TWÓRCZE W KONTEKŚCIE WYZWAŃ WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA

W najnowszym numerze czasopisma refleksyjnego nauczyciela „Inspirator” 2022/1 ukazał się mój kolejny artykuł. Jak się domyślacie rzecz o kreatywności! Wielka radość, bo cały numer poświęcony myśleniu twórczemu. Zapraszam do lektury. .

Tutoring szkolny jako edukacja ku mądrości? Wybór, możliwość czy konieczność?

W czasopiśmie mój artykuł: „Tutoring szkolny jako edukacja ku mądrości? Wybór, możliwość czy konieczność?

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

NEWSWEEK PSYCHOLOGIA NASTOLATKA

Nr 2/ 2022

Prawo do empatii. Jak na potrzeby nastolatków odpowiadać z poziomu empatii.

NEWSWEEK PSYCHOLOGIA NASTOLATKA

Nr 1/ 2022

Projekt kreatywność. Jak uruchomić twórczy umysł swojego dziecka?

NEWSWEEK PSYCHOLOGIA

Nr 6/ 2021

Środowisko dla kreatywności. Dlaczego praca zespołowa to wartość sama w sobie.

Design thinking dla edukatorów

Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego

https://www.uni.lodz.pl/aktualnosc/szczegoly/design-thinking-dla-edukatorow-nowa-ksiazka-od-wul
Nagroda w konkursie Najlepszy Podręcznik Akademicki wydany w roku 2021

MAŁE CHARAKTERY

Nr 9 Maj 2022

Mapa myśli-każdy ją wymyśli

MAŁE CHARAKTERY

Nr 5 Grudzień 2021

Odkryj swoje super moce!

MAŁE CHARAKTERY

Nr 3 Październik 2021

Jak możesz sprawić radość bliskiej osobie?

MAŁE CHARAKTERY

Nr 2 Wrzesień 2021

Raz, dwa, trzy, pamięć ćwiczysz Ty!

MAŁE CHARAKTERY

Nr 1 Czerwiec 2021

Można być blisko, kiedy jest się daleko

Paka szkolnego bystrzaka.

Gry i pomoce edukacyjne.
Klasa 3.

Wyd. WSiP, Warszawa/2021

POTRAFIĘ WIĘCEJ

Edukacja wczesnoszkolna.
Klasa 2.

Wyd. WSiP, Warszawa/2021

POTRAFIĘ WIĘCEJ

Edukacja wczesnoszkolna.
Klasa 1.

Wyd. WSiP, Warszawa/2020

Metoda i wyobraźnia

Podręcznik dla nauczyciela. Lekcje twórczości w klasie 1.

Wyd. DIFIN/ Warszawa/2019

Metoda i wyobraźnia

Podręcznik dla nauczyciela. Lekcje twórczości w klasie 2.

Wyd. DIFIN/ Warszawa/2019

Metoda i wyobraźnia

Podręcznik dla nauczyciela. Lekcje twórczości w klasie 3.

Wyd. DIFIN/ Warszawa/2019

Jestem Globik

Wyd. AUDE

Materiały edukacyjne dla firmy Henkel Polska nagrodzone podczas dziewiątej edycji gali Power of Kontent Marketing Adwards za dydaktyczny aspekt, zaszczepiający najmłodszym szacunek do ekologii w przyjazny i humorystyczny sposób.

Wesoła szkoła i przyjaciele.

Klasa 1, szkoła podstawowa, część 1. Zeszyt.

WSiP

Wesoła szkoła i przyjaciele 1.

Wesoła szkoła i przyjaciele 1 Zeszyt część 2.

WSiP

Wesoła szkoła i przyjaciele.

Wesoła szkoła i przyjaciele. Klasa 1, szkoła podstawowa, część 3. Zeszyt.

WSiP

Wesoła szkoła i przyjaciele 1.

Klasa 1, szkoła podstawowa, część 5. Zeszyt.

WSiP